نتیجه و ویدیو خلاصه بازی تراکتور و مس رفسنجان (۲۷ اردیبهشت) | نویدکیا به تراکتور هم رحم نکرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی سپاهان و ملوان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صعود طلایی‌پوشان به نیمه‌نهایی رئیس کمیته داوران و کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال برکنار شدند پخش زنده بازی سپاهان و ملوان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی تراکتور و مس رفسنجان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت) + تماشای آنلاین توخل – بایرن مونیخ؛ دوباره جدی شد! سازمان بازرسی مانع پرداخت آپشن‌های دوره آجورلو شکست والیبالیست‌های ایران مقابل برزیل حذف کیانی از تکواندو قهرمانی آسیا هوادارن پرسپولیس هفته آخر هوادار پیکان در قزوین می‌شوند| استقلال به ورزشگاه خالی راضی می‌شود؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی نیوکاسل و منچستریونایتد| برد تن‌هاخ در برابر رقیب همیشگی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی یوونتوس و آتلانتا| بیانکونری فاتح جام مصدومیت بیرانوند جدی است مقاومت پیکان مقابل خواسته استقلال کاپیتان‌های پرسپولیس پشت اوسمار مدافع پرسپولیس در سیرجان صادقی در استخر مصدوم شد؟ تکذیب خرید تیام توسط استقلال
سرخط خبرها

لغو مسابقات جایزه بزرگ شطرنج فردوسی| کرونا یا ناهماهنگی؟

  • کد خبر: ۹۸۶۵۶
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
لغو مسابقات جایزه بزرگ شطرنج فردوسی| کرونا یا ناهماهنگی؟
یازدهمین دوره جام بین‌المللی شطرنج فردوسی لغو شد.

بهنام اخوت | شهرآرانیوز؛ یازدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی شطرنج «جام فردوسی» که قرار بود از اول تا هفتم اسفند در مشهد برگزار شود، لغو شد. این دومین‌باری است که در سال‌های گذشته این رویداد بزرگ شطرنج کشور به‌واسطه شیوع و همه‌گیری کرونا لغو می‌شود. جام فردوسی دو سال پیش هم در شروع همه‌گیری کرونا تعطیل شد، اما حکایت لغو این‌بار مسابقات متفاوت از دو سال پیش است.

پیکار‌هایی که تا پیش از کرونا باکیفیتی خوب برگزار می‌شد و یکی از اعتبار‌های شطرنج کشور در سطح بین‌المللی به حساب می‌آمد، اما حالا چندسالی است که به ورطه افول افتاده است. جام بین‌المللی شطرنج فردوسی در نخستین سال وحشت کرونایی لغو شد، اما سال گذشته با ظرفیت ملی برگزار شد و فقط شرکت‌کنندگان داخلی در آن حاضر شدند. با وجود این، هیئت شطرنج خراسان‌رضوی امسال تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده بود تا بتواند جام یازدهم را به بهترین شکل و بین‌المللی برگزار کند. اما یک‌باره روز گذشته خبر لغو این مسابقات همه را شوکه کرد.

کرونا مانع جام بزرگ

رئیس هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در پاسخ شهرآراورزشی به مسئله دلایل برگزارنشدن جام فردوسی، ابتدا می‌گوید فدراسیون گفته است بنا به وضعیت قرمز کرونایی مشهد، این مسابقات را برگزار نکنید. صحبت‌هایی که رئیس تازه‌وارد فدراسیون شطرنج که هنوز چندماهی از سرکارآمدنش بیشتر نمی‌گذرد، آن‌ها را تکذیب می‌کند. حسن تأمینی می‌گوید خود هیئت استان خواستار لغو مسابقات بوده است: «این تصمیم خود استان بوده است و ما هم اختیار کامل را به خود هیئت دادیم.»

رئیس هیئت در تماس دوباره و بعد از صحبت با رئیس فدراسیون، این‌بار ماجرا را طوری دیگر تعریف می‌کند: «روز گذشته به رئیس فدراسیون می‌گویند من به شما نگفتم مسابقات را لغو کنید، بلکه از شما خواستم مجوز‌های ستاد مقابله با کرونا را بگیرید.» پاشانجاتی خاطرنشان می‌کند: «من بعد از صحبت‌های دیروز رئیس فدراسیون با نایب‌رئیس ایشان، خانم پریدر، صحبت کردم و از او خواستم اگر قرار است مسابقات را لغو کنیم، با نامه رسمی فدراسیون به ما اعلام کنند و ایشان هم گفتند امشب این نامه را به من می‌زنند.»

پای ناهماهنگی در میان است؟

به‌نظر می‌رسد لغو جام بین‌المللی فردوسی بیش از آنکه متأثر از کووید ۱۹ باشد، نتیجه ناهماهنگی در هیئت شطرنج استان و فدراسیون است. فدراسیون شطرنج که رئیسی جدید را در رأس امورش می‌بیند، گویا هنوز نتوانسته است به‌قدر کافی با هیئت‌های استانی هماهنگ شود و از طرفی، جسارت برگزاری مسابقات در شرایط خاص کرونایی هم از عهده حسن تأمینی، رئیس جدید، خارج است؛ ناهماهنگی یا ترسی که یک جام باقدمت و خوب شطرنج را به تعطیلی کشاند و حالا معلوم نیست سال آینده دوباره شطرنج‌بازان چقدر رغبت کنند در این جامی که حالا با ثبت‌نام از تعدادی شرکت‌کننده و عودت پول‌هایشان بی‌اعتبار شده است، شرکت کنند. یازدهمین دوره جام بین‌المللی شطرنج فردوسی به سرنوشت جام دهم در سال ۱۳۹۸ گرفتار شد و شاید همین بهانه خوبی باشد تا سال آینده آن را از تقویم اجرایی فدراسیون شطرنج خارج کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->